Like a Boss

Školenie

60–90 MINÚT
2–50 ĽUDÍ

Školenie väčšina ľudí neznáša, nechcú sa ho zúčastniť a vopred očakávajú nudu. Možno to môžete zlomiť. Možno...

Málokto vyráža na školenie natešený a nabitý očakávaním. Účastníci ho väčšinou musia absolvovať povinne, pretože potrebujú certifikát alebo im účasť nariadil šéf. "Školenie je často vnímané ako stratený čas, ktorý zamestnanci budú musieť dohnať inokedy – a tým je dané aj ich emočné nastavenie," potvrdzuje kouč Jiří Kastner, ktorý sa ako takzvaný #WINcoder špecializuje na zvyšovanie výkonu jednotlivcov i celých tímov.
Školiteľ, ktorý predstupuje pred takto "natešenú" skupinu, má veľmi ťažkú ​​úlohu. Musí okamžite zaujať, pretože veľa ďalších šancí nedostane. V dnešnej digitálnej dobe je človek schopný udržať pozornosť na jednu vec len niekoľko sekúnd. Ak počas nich nepríde ďalší dostatočný podnet, je koniec. Každý má vo vrecku svoj smartphone a lepšia zábava je tak na dosah.

Je to kruté, ale váš čas je tak jasne vymedzený. Osem sekúnd rozhodne, či si publikum pripútate, alebo ho stratíte.

Hneď na začiatku pritom môžete naraziť na nečakané prekážky. „Veľa zasadacích miestností, kde prebiehajú školenia, je bohužiaľ zle technicky vybavených – podľa odhadov je to až 95 % z nich. Sú plné káblov, konektorov a prevodníkov, takže je pre vás náročnejšie stretnutie vôbec začať než potom odprednášať obsah. A ak sa rozhodnete pripojiť bezdrôtovo k obrazovke alebo sa spojiť so vzdialenými účastníkmi, to aby ste boli doslova kúzelník,“ opisuje Rowan Trollope, senior vice president a generálny manažér pre IoT a aplikácie v spoločnosti Cisco.

Ako sa teda pokúsiť o atraktívne školenia?

  1. Buďte iný, originálny. Vtip, účes, oblečenie, použitá technika, to všetko môže vaše školenie odlíšiť od tých ostatných. Ale to hlavné je vo vás, hovorte dynamicky, úprimne, buďte v kontakte. Zmierte sa s pravidlom verejných prezentácií, podľa ktorého oveľa menej záleží na tom, ČO hovoríte, než na tom, AKO to hovoríte.
  2. Rozhýbte to. Ak chcete robiť úspešné školenia, nesmie to vyzerať tak, že účastníci sedia v laviciach a pred nimi stojí upätý chlapík a monotónne hovorí, alebo dokonca mlčí a len pustí inštruktážne video. Dôležitá je akcia. Keď už nevymyslíte, ako rozhýbať publikum, hýbte sa počas prednášky aspoň vy. Človek je od prírody viac sústredený na to, čo sa hýbe.
  3. Zapojte publikum. Ideálne by mali byť účastníci v akcii až v 80 percentách z celkového času! Čo sa dá, nechajte účastníkov vyskúšať. Chytro a často testujte, čo si zapamätali. Budú dávať väčší pozor a vy ľahšie zistíte, či školenie malo zmysel (ale pozor, nesmie to vyzerať ako povýšené vyvolávanie ako v škole). Pýtajte sa účastníkov, či majú s témou skúsenosť a prípadne akú. Kolektívne vedomie školeniu prospeje – a oživí ho.
    „Množstvo školení dnes prebieha online, takže prezentujúci nemá priamy osobný kontakt so všetkými školenými. Aj v tomto prípade je ale vhodné podporiť interaktivitu – treba položiť otázku s variantnými odpoveďami, na ktoré môžu účastníci rýchlo zareagovať pomocou chatu. Ktokoľvek tak môže zdieľať ostatným pohľad na svoju obrazovku, ak sa napríklad pri školení nového softvérového produktu "zasekne" a potrebuje poradiť postup,“ hovorí Adrian Čech, Solution Manager Unified Communications spoločnosti Dimension Data.
  4. Využite multimédiá. Čas plného sústredenia človeka sa síce znižuje, ale ako ukázal ten istý prieskum Microsoftu, vďaka používaniu smartfónov sa zlepšuje schopnosť multitaskingu. "To, že sa vďaka súčasným technológiám rozhodujeme pozornosť smerovať inam, neznamená, že sa naša schopnosť sústredenia znížila," uvádza štúdia. Až 80 percent účastníkov prieskumu uviedlo, že bežne prevádzkujú takzvaný "dual-screening", teda napríklad že počas sledovania televízie používajú mobilné telefóny alebo tablety. Využite to, pripravte modernú prezentáciu, rozdajte tablety a zadajte úlohy, ktoré musia účastníci plniť už počas prednášky, zapojte dotykovú obrazovku, na ktorej môžete kresliť niektoré body, pustite im krátke praktické videoukážky.
  5. Buďte jasní, ale struční. Na začiatku zoznámte účastníkov s témou. Vymenujte hlavné body, o ktorých budete hovoriť. "Líder by mal definovať nielen tému, ale predovšetkým 2-3 konkrétne príklady do praxe, ktoré by mali ísť po skončení školenia vyhodnotiť ako posun k rozvoju firmy," mieni kouč Kastner. Odovzdajte poslucháčom tie najnutnejšie informácie, vysvetlite kľúčové body, opíšte ich na príkladoch. Omáčku si nechajte na inokedy. Maximálne na záver všetko ešte raz zhrňte.
  6. Držte sa stanoveného času. Nečakajte na oneskorencov a skončite podľa plánu. Vžite sa do účastníkov a dávajte im dostatočné pauzy, hlavne pri dlhších školeniach. V pokoji si dajú kávu a skontrolujú smartfóny. Počas vášho nabitého školenia ich totiž ani nenapadne vytiahnuť ich z vrecka.
  7. Analyzujte si, ako školenie zaberá. Keď nejaká metóda funguje, urobte si poznámku, nech s tým počítate nabudúce. Získajte od účastníkov spätnú väzbu. Pokojne aj anonymnú, prospeje vám do budúcnosti.


Rada experta
Školenia a porady nepatria medzi najobľúbenejšie činnosti zamestnancov, nie vždy sa im však dá vyhnúť. Či už potrebujete zaučiť nováčikov, prebrať firemnú stratégiu s vedením alebo oboznámiť predajcov s detailmi nových produktov, priebeh býva väčšinou rovnaký.

Môžete ich zvolať do jednej zasadačky, premietnuť im zopár slajdov a vyzvať ich, aby si robili poznámky. Doplňujúce informácie im pošlete e-mailom – teda aspoň tým, ktorých nezabudnete „dať do kópie“ – prípadne im sprístupníte už x-tú zložku súborového úložiska. Alebo použijete riešenie Cisco WebEx Training Center, ktoré je na tento účel doslova stvorené.

Jednoduchým rozšírením, doplnkom je aj Cisco Spark, ktoré v sebe spája video hovory, okamžité správy i zdieľanie súborov. Všetko, čo na školení či porade odznie, zostáva v jednom virtuálnom priestore, ku ktorému majú prístup všetci členovia tímu z akýchkoľvek zariadení. Kompletné podklady tak majú kedykoľvek bezpečne k dispozícii. Vďaka možnosti video hovoru sa môžu zapojiť aj kolegovia, ktorí nie sú v miestnosti osobne. V spojení so zariadením Cisco Spark Board navyše možno vniesť do školení interaktivitu: na virtuálnu tabuľu môžu všetci účastníci napríklad kresliť grafy alebo zapisovať nápady.

Viliam Tóth
Business Consultant
Dimension Data Slovakia
Dimension Data
CISCO