Like a Boss

Panelová diskusia

120 MINÚT
61 ĽUDÍ

Panelová diskusia predstavuje špecifický druh mítingu pred publikom. Je to niečo medzi konferenciou a okrúhlym stolom. Základom je takzvaný panel – skupina odborníkov, ktorí diskutujú na danú tému pred auditóriom. Panelová diskusia je často riadená moderátorom, ktorý taktiež môže tlmočiť hosťom otázky z publika.

Tento typ konferencie vymyslel Harry A. Overstreet v roku 1929. Panelová diskusia by mala rozvíjať schopnosti riešenia problému, logické myslenie a vzájomný rešpekt k názorom druhých. Je možné, že niekedy budete moderovať takýto panel? Čaká vás náročná disciplína.

Ste dôležití, ale mali by ste byť neviditeľní
Väčšinou vediete diskusiu, v ktorej nie ste odborníkom, čaká na vás teda naštudovanie celej témy. Mali by ste si prejsť všetky štúdie a prieskumy vzťahujúce sa k téme. Musíte poznať osobnosti zúčastňujúce sa panela, ich príbehy a profily. Aj keď ste dobrý rečník, neznamená to, že budete dobrý moderátor. Vaša úloha je iná.

„Keď ste rečníkom, reflektory svietia len na vás. Pokiaľ ste ale moderátorom, stávate sa obsluhou reflektora a musíte nechať vyniknúť vedomosti členov panela a sám zmiznúť do pozadia,“ porovnáva roly v panelovej diskusii Rory Vaden, druhý vo svetovom šampionáte vo verejnom vystupovaní (Toastmasters).

Moderátor by v žiadnom prípade nemal strhávať pozornosť na seba. Tí najlepší moderátori sú v podstate neviditeľní a iba vedú diskusiu správnym smerom. Tak, aby bola pre publikum čo možno najzaujímavejšia.

Moderátor musí počítať s tým, že nemá kontrolu nad tým, čo budú rečníci hovoriť. "Je veľmi ťažké vytvárať hodnotu pre divákov, udržať úroveň diskusie a zároveň byť aj zábavný. Pre niektorých moderátorov je to najťažšia úloha," dodáva Vaden.

„Keď potom chcete z diskusie získať úplné maximum, musíte presne vedieť, v aký okamih ukončíte otázky divákov a prejdete na hlbšie otázky,“ dopĺňa Darren Lacroix, víťaz svetového kola Toastmasters 2001.

K perfektnému panelu však potrebujete správnych panelistov. K výberu tých správnych použite mnemotechnickú pomôcku "DEEP", teda Diverse, Expertise, Eloquent, Prepared. Voľte teda tak, aby vaši odborníci boli rôznorodí, odborní, zhovorčiví a pripravení.

Na svoju vlastnú prípravu by ste taktiež nemali zabudnúť. Tu je niekoľko tipov:

  1. Zvoľte správne prostredie a formát
    Nebojte sa byť kreatívni. Každý panel nemusí vyzerať tak, že rozmiestnite na pódium desať kresiel a na nich usadíte hostí. Využite netradičné nápady. Dajte im miesto kresiel Fatboya. Alebo pripravte sedenie tak, ako ho poznáte z vašej obľúbenej talk show. Nápadom sa medze nekladú.

    Prostredie, ktoré pre panelovú diskusiu vyberiete, je možno to najdôležitejšie. Hostia by sa mali cítiť dobre a prostredie by malo korešpondovať s témou debaty. Pre filmových odborníkov bude asi lepšie zorganizovať stretnutie v kine, zatiaľ čo pre bankových analytikov by bolo vhodnejšie zvoliť niečo viac reprezentatívneho. S politikmi alebo vedcami bude zrejme potrebné zvoliť formálne prostredie, s hercami alebo cestovateľmi môžete vybrať voľnejšiu formu.

    „Ak má vaša panelová diskusia tému, ktorá hýbe spoločnosťou, buďte pripravení na veľký záujem. Účastníci, pre ktorých nestačí kapacita sály, sa potom môžu pripojiť cez internet. Napríklad aplikácia WebEx im poskytne prenos obrazu a zvuku zo sály, svoje otázky môžu klásť pomocou chatu. Nie je nutné čokoľvek inštalovať do počítača, pretože aplikácia funguje priamo vo webovom prehliadači. Moderné technológie vám pomôžu zvýšiť dosah toho, čo na vašej akcii zaznie,“ hovorí Adrian Čech, Solution Manager Unified Communications spoločnosti Dimension Data.
  2. Napíšte si úvod a rozhovorte hostí
    Tu je vaša hlavná úloha - predstaviť tému a otvoriť diskusiu. Všetko musí byť do detailu pripravené. Niekedy sú hostia spočiatku diskusie menej zhovorčiví. Skúste ich teda rozhovoriť vopred. Keď prídu s hodinovým predstihom a začnú s vami na danú tému diskutovať ešte v zákulisí, budú menej hanbliví a váš panel bude zaujímavý hneď od začiatku.
  3. Nezačínajte zhurta
    Nebojte sa a začnite diskusiu zoširoka. Všeobecnejšie otázky vám pomôžu diskusiu naplno rozbehnúť a predstaviť odborníkov ako normálnych ľudí. Skúste z nich dostať niečo osobného, spýtajte sa na ich vzťah k téme, na zaujímavé príbehy alebo anekdoty, ktoré sa vzťahujú k téme.
  4. Vyberte „Q’s and A’s“ formát
    Otázky z publika môžete dávať mnohými spôsobmi. Môžu sa striedať pri mikrofóne alebo môže mikrofón putovať po publiku. Môžete tiež ako moderátor ísť bližšie publiku a vyberať otázky medzi nimi. Ďalšie možnosti ponúka využitie moderných technológií. Otázky sa môžu schádzať napríklad na twitterovom účte alebo v aplikácii určenej priamo pre takéto diskusie a konferencie. Je to na vás. Vyberte si formát, ktorý vám sedí najlepšie.
  5. Udržujte konverzáciu v pohybe
    Jeden odborník dohovoril a nikto ďalší na neho nenadviaže. Otázky z publika sa minuli, nastáva hrobové ticho. To je vaša chvíľa. Teraz prichádzajú na rad vaše otázky a zásoba musí byť nekonečná. Buďte flexibilní a buďte stále pripravení. Diskusia sa nesmie zastaviť. To je vaša práca.
  6. Buďte pozitívni
    Ďalšou dôležitou úlohou moderátora je, aby sa všetci cítili dobre. Využite k tomu všetku svoju energiu a dajte ju ako publiku, tak odborníkom. Nikdy nikoho nekritizujte a naopak skladajte komplimenty. Všetci účastníci si ich zaslúžia. Aj najväčší „frfloš“ bude po pochvale v budúcom príspevku o niečo pozitívnejší.
  7. Načúvajte
    Píšte si v priebehu diskusie poznámky a využívajte ich vo svojich otázkach. Hneď, ako diskutujúci prednesie niečo zaujímavé, nebojte sa k tomu vrátiť. Čokoľvek, čo sa bude diať spontánne, bude vzbudzovať úsmev na tvárach publika, a to je to, čo robí vašu diskusiu zapamätateľnou.
  8. Ukončite diskusiu
    Kontrolujte časomieru a ukončite panel včas. Aj keď sa zdá, že neboli zodpovedané všetky otázky a panel je zaujímavý, vašou úlohou je ustrážiť čas. Zhrňte najdôležitejšie výstupy diskusie a nakoniec nezabudnite všetkým poďakovať za ich ochotu, čas a prínos k diskusii. Na záver zopakujte mená i pozície diskutujúcich a zožnite (zaslúžený) potlesk.
Rada experta
Výhodou panelovej diskusie je jej otvorenosť. Účastníci môžu na seba reagovať, v reálnom čase nachádzať inšpiráciu a prichádzať na nové riešenia. Často sa stáva, že záver jedného diskutujúceho je východiskom pre druhého.

Inšpirácia sa však niekedy končí zároveň s hranicou pódia a publikum zostáva pasívnym konzumentom, navyše obmedzeným podmienkou osobnej účasti.

Vôbec to tak pritom byť nemusí. Videokonferenčné riešenie na platforme Cisco WebEx umožní otvoriť debatu pre všetkých. Kvalitný prenos obrazu a zvuku dáva pocit osobnej účasti desiatkam až stovkám divákov z celého sveta, okamžité správy im zase umožnia na diskusiu priamo reagovať.

Cisco Spark Board umožní účastníkom jednoduché a efektívne pripojenie do Webex konferencie. Užívateľ doslova jedným klikom vstúpi do virtuálnej konferenčnej miestnosti a môže tak využívať možnosti dotykovej obrazovky. Špičková kamera a dokonalý zvuk diskusiu zachytí a prenesie aj k tým, ktorí sa nemôžu aktívne zúčastniť; pokročilá analytika zabudovaná priamo v zariadení obraz optimálne zameria vždy na rečníka.

Marcel Imrich
System Engineer/UC Competence Leader
Dimension Data Slovakia
Dimension Data
CISCO